בטיחות בקיאק ימי

בטיחות בקיאק ימי

בטיחות בקיאק ימי

 

  1. הצלות
  1. מטרות ההצלות הן:
  1. להוציא חותר שפלט מהמים במהירות האפשרית.
  2. להגיש עזרה בהוצאת מים בקיאק.
  3. לגרור חותר שסובל מעיפות או פגיעה.
  4. לתת ביטחון לחותר שסובל מחוסר ביטחון.
  5. להציל חיים.
  1. סוגי הצלות:
  1. הצלת H בזוג – שלבי ההצלה:
  • המתהפך אם יכול, אוחז במשוט ובקיאק.
  • המתהפך קורא לעזרה על ידי צעקות, דפיקות על הקיאק או משרוקית.
  • המציל חותר אליו במהירות ושואל אותו מה מצבו.
  • אם השוחה יכול לעזור, הוא מגיש את הקיאק שלו למציל בחרטום (אם מצבו אינו מאפשר עזרה אז הוא מחזיק בקיאק של המציל ומחכה להוראות).
  • המציל מושך את הקיאק הריק מעל ברכיו, הופך אותו ומרוקן את המים.  הוא מחזיר את הקיאק הריק למים בצורת 69, ובונה גשר מעל שני הקיאקים מעל הברכיים.
  • השוחה עולה או מהצד החיצוני, ראש קדימה רגליים פנימה ובסיבוב בורג פנימה, או מאמצע בין הקיאקים כאשר הראש מאחורה והרגליים פנימה ואחר כך הגוף.
  • המציל כל הזמן תומך בקיאק הריק שלא יתהפך.
  • מסדרים את החצאית ושואלים אם הכל בסדר לפני שחרור.
  1. הצלת אסקימו בזוג :
  • תנאי ראשון להצלה זו- שהמהפך נשאר תלוי בקיאק שלו הפוך.
  • המתהפך מרים ידיים לאוויר.
  • הוא קורא לעזרה על ידי דפיקות על הקיאק ההפוך.
  • המציל חותר במהירות ומגיש את החרטום למרכז הקיאק ההפוך בזהירות לא לפגוע בכפות הידיים של הניצל.
  • הניצל תופס בחרטום ומרים את עצמו.
  • אם המציל לא הצליח להגיע בצורת T , ניתן להיצמד לאורך הקיאק ההפוך, להניח את המשוט בניצב מעל הקיאקים, לתפוס את כף היד של הניצל ולהניח אותה על זרוע המשוט וכך הניצל יכול להרים את עצמו.
  1. הצלת שני חותרים הפוכים:
  • שני השוחים עוזרים להביא את הקיאק בצורת T.
  • דוחפים קיאק אחד מעל השני.
  • מרוקנים את המים על ידי נדנדה של קיאק עליון על התחתון.
  • מניחים קיאק אחד הפוך ואחד יבש בצורת 69.
  • חותר אחד קופץ על הבטן מעל הקיאקים ומחזיק כאשר השני עולה כמו בהצלת H.
  • ממשיכים כמו בהצלת H רגילה.
  1. הצלת חותר מתהפך, אינו נפלט ואינו יכול לבצע הצלת אסקימו:
  • בן הזוג רואה שהחותר אינו מצליח לצאת או לתפקד.
  • המציל נשכב נעל הקיאק ההפוך ותופש במה שאפשר – בגוף ההפוך, ביד, ראש או כתפיים- קודם כל להרים את הראש מעל המים, אם הניצל אינו בהכרה ולא נושם, אפשר לבצע הנשמה תוך כדי ישיבה בקיאקים.
  1. הצלת גרירה ללא חבלים:
  • במקרה של פגיעה גופנית או חוסר יכולת לתפקד מבלי להתהפך, אפשר לגרור את הפגוע כאשר הוא יושב בקיאק שלו פנים אל מול פנים וחותרים קדימה כאשר הפגוע נדחף אחורה.
  1. הצלת השוחה איבד את הקיאק:
  • יש כמה שיטות להציל שוחה ללא קיאק, אם הוא במצב טוב הוא יכול לתפוש את החלק האחורי של קיאק המציל, להרים רגליים מעל הקיאק והגוף במים.
  • אם המים קרים או השוחה אינו מתפקד, עדיף להרים אותו מעל הקיאק המציל, מעל הברכיים בניצב וכך לחתור או להזעיק עזרה.
  1. הצלת גרירה על ידי חבל:

מתי גוררים?

  • כאשר חותר אינו מסוגל לשמור על כיווני חתירה או להמשיך לחתור לבד.
  • גורר בודד קושר את הקיאקים כאשר הגורר חייב שיהיה לו שחרור מהיר. אם יש עוד חותרים, חשוב ללוות את הנגרר צמוד.
  • בגרירה עם גלים בגב, יש סכנות של התנגשויות, הנגרר צריך לבלום במידת הצורך.
  • גרירה ארוכה ניתן לבצע על ידי שני גוררים כאשר החבל עובר בין הגוררים לנגרר בצורת V.

סיכום הצלות:

  1. חשוב ביותר לשמור על קשר עין ולדבר עם חותר במצוקה.
  2. המטרה היא להוציא את הניצל מהמים ושיוכל להמשיך לחתור.
  3. במצב של גלים ההצלות קשות יותר, עדיף לנסות להתרחק מהגלים לפני ביצוע ההצלה.
  4. בגלים- אם המרחק לחוף קרוב והמתהפך מתפקד, עדיף לוותר על ההצלה ולשחות לחוף – לזכור להחזיק את הקיאק ממך והגלים.

זכור: הים לוקח את המזלזלים בו!!!

בטיחות לנכים,

למעשה אין הבדל בהוראות וביצועי הבטיחות עבור חותרים נכים. חשוב להתאים את הציוד לנוחיות הכה. חשוב להתחשב במקומות להתחלה, מנוחה וסיום חתירות עבור נכים. חשוב להקפיד על חתירה בקבוצות וזוגות במיוחד לקבוצת נכים.

מה מהירות החתירה?

מקובל לחשב מהירות חתירה ל- 4-8 ק"מ לשעה תלוי בחותרים ומרחק חתירה. על מנת לחשב את מהירות החתירה האישית מתחילים בלבחור במרחק ידוע, ואז למדוד את זמן החתירה האישית לעבור את המרחק. עדיף כמה פעמים כדי לקבל ממוצע. המהירות מחושבת לפי: 

מהירות =   מרחק                                               

                  זמן ממוצע

ברור שהמהירות מושפעת על ידי רוחות, זרמים ואורך קיאק (יותר ארוך= יותר מהיר). טוב לדעת את מהירות החתירה כדי לתכנן חתירה למרחק ולדעת מתי מסיימים.              

גביע ישראל בשייט לחברות

גביע ישראל בשייט לחברות

פעילות תחרותית בשייט מתקיימת מדי שנה במועדון לב הים במסגרת ליגה לוותיקים של ספורטאים, מחברות המובילות במשק הישראלי.
קרא עוד גביע ישראל בשייט לחברות
דברו אתנו, ובואו לנסות חוויה מדהימה
שלח
מועדון השייט ת"א 03-5224079 שלוחה 1 | מועדון גלישת רוח ת"א 03-5242139 שלוחה 1 | מועדון קיאקים 03-5285843