הקיאק האסקימוסי

הקיאק האסקימוסי

הקיאק האסקימואי

Greenland paddle

דוב רשף 

 

החתירה בקיאק אינה מסתכמת  ב"לחתור וללכת הביתה", החותר הרציני חייב להכיר שיטות חתירה,  ציוד, להתעניין  בנעשה בעולם ובמקורות ההיסטוריים של הקיאק.

על מנת להיות מקוריים ולהשתלב בשוק המתפתח,יצרני הקיאקים מפתחים דגמים שונים . קיימים בשוק דגמים  לשיט נינוח באגמים או בים שקט, למסעות בים הפתוח וגלי היכולים לשאת ציוד ואת החותנת וכן דגמים לשיט במורד נחלים וכן הלאה. לא ברור האם קיימת הצדקה, מבחינת המוצר, לייצר כל כך הרבה דגמים , עלינו ללמוד מהמוצרים המקורים הפשוטים והיעילים :         הקיאק והמשוט שפותחו על ידי האסקימוסים במשך אלפי שנים .

היסטוריה

פרוש המילה quajak  קיאק  בלשון האסקימוסים הוא "סירת ציד". עבור האסקימוסים  משמעות המילה היא הישרדות. כדי לשרוד ולהשיג מזון למשפחתו היה עליו לצוד בתנאים שאנו לא נעיז לחתור בהם. וכמו בכל דבר ההצלחה יוצרת חיקוי וציידים חיקו את הציוד של אלה שחזרו הביתה עם השלל הגדול ביותר. "הברירה הטבעית" הזו יצרה  ציוד  וכישורים יעילים ביותר.

הציוד שנשא הצייד אתו בצאתו לצוד היה צלצל עם ראש מתפרק והקשור בקצהו האחד לרצועת עור כשבקצה  השני של הרצועה מצוף מלא אויר העשוי מעור כלב ים. כידון ומקל זריקה כן נשא עמו קשת וחיצים לציד ציפורים וכמובן סכין. שלל קטן אוכסן על הסיפון או מתחתיו ובעלי חי גדולים הופרדו לנתחים שאוכסנו על הסיפון או שנשפו אויר מתחת  לעור בעל החי, סתמו את החור, וגררו אחריהם את השלל כשהוא צף מאחורי הקיאק.

 השייטים לבשו מעיל העשוי מעור כלב ים משומן שנראה כמו סוישירט של ימנו, השרוולים והברדס הודקו בחזקה לגוף למנוע מחדירת מים והשוליים הודקו לכרכוב תושבת החותר . מתחת למעיל לבשו סודר עבה לבידוד. נשאלת השאלה כיצד ביצע הצייד חילוץ רטוב במקרה של התהפכות והתשובה היא אחת : הם לא ביצעו. יציאה למים הקרים כקרח משמעותה הייתה  התאבדות היות והבגדים שלבשו לא היו אטומים למי ים,והעיקר מרביתם לא ידעו לשחות. מה עשו במקרה התהפכות הם בצעו גלגול ואלה שלא ידעו לבצע גלגול חיכו לעזרה מאנשי החבורה.

 האסקימוסים  ילידי גרנלנד הם  שפיתחו את הגלגול לדרגת אמנות. ביצוע גלגול , תמיכה או skull הנחשב כיום ל"טריק", נחשב  בעבר לטכניקה של הישרדות. צייד שנפגע על ידי חיה פצועה או שהסתבך ברצועת הצלצל היה חייב לבצע גלגול ביד אחת . הם ידעו לבצע גלגול בלי משוט בעזרת הגוף בלבד נעזרת סכין ובעזרת כל כלי שיכלו לשים עליו את ידם גם כשקיאק ההפוך נגרר על ידי חיה פצועה.  

 

הקיאק האסקימוסי

 

Kayak Frame Illustration in Eskimo Life

 

21st-century replica of the 17th-century Brielle kayak - Photo Copyright Edith Casterline

          צורת הקיאק השתנתה מאזור לאזור אך לרובם  קוים משותפים. קיאקים של ילידי גרנדלנד הם צרים בעלי נפח קטן,
          אורך שוקע קצר ותושבת שייט קטנה והירכתים הם בחתך חד ועדין והקצוות פונים כלפי מעלה – מותאמים לים רוגש. הקיאק התאים  כמו כפפה לחותר
          התאמה רופפת משמעותה האחת-אסון.

          חמרי המבנה של השלד היו ענפים שנסחפו בים וכשנמצא נעשו מגזעים שלמים.הם הותאמו לכל חותר בנפרד.
          אורכם היה כשלשה  אורכי חותר ורוחבם המרבי כרוחבו של החותר שני אגרופים. שלד העץ צופה בעורות כלב ים והתפרים נאטמו בשומן כלב הים.
          כשהים קפא ולא ניתן לחתור, הוסרו העורות ונעשו בקיאק עבודות שיפוץ.

המשוט הגרינדלנדי

 

על חוף מפרץ צפונית לקוויבק שבקנדה פגשתי  חבורת חותרים שעסקה בהכנות לחתירה  במטרה להתקרב ככל האפשר לקבוצת נקבות וגורי לווייתנים שהשתעשעו  במים מול החוף. התקרבתי לקבוצה וסקרתי את הציוד שברשותם-  קיאקים מבריקים ומתוחזקים. עמוסים בפרטי לבוש, ציוד צילום, ציוד בטיחות והצלה, ציוד נווט וקשר, משוטים רזרביים וכל טוב הארץ והכול קשור ומאובטח  ובהישג יד על הסיפון.   

  הפריטים שמשכו את תשומת ליבי היו שני קיאקים דקיקים הבנויים מעץ  ומצוידים במשוטים משונים שכמותם לא ראיתי  . קיאקים מעץ נחשבים כפריט אספנים ומחירם מרקיע שחקים וראיתי  כדוגמתם  במוזיאון הקיאקים אך המשוטים שלידם נראו כמקלות עץ.  כידוע אנחנו חיים באלף השלישי והמילה האחרונה בשטח המשוטים  הוא משוט המיועד לשמש לכמה מטרות בנוי מסיבי פחמן , ומה עושה  כאן היצור המשונה הזה  משוט עץ ארוך וצר  . כדי לספק את סקרנותי שאלתי שאלות  הבהרה הקשורות לציוד, ובעניין המשוט כששאלתי- מתי משתמשים במשוט עץ. הסבירו לי בסבלנות החותרים  שהמשוט הנקרא Greenland paddle  שימש את האסקימוסים . המשוט עורר את סקרנותי ומצאתי  שמשוטי העץ המקובלים  כיום בין אניני הטעם נבנים   על ידם בעבודת יד לפי תכניות בניה המתפרסמות בספרות המקצועית.

המשוט הוא שיא הפשטות ובנוי בהתאם לתפקידו : לבצע גלגול, חתירה ובלימה בים.  הוא צר וארוך והכפות  אינן מעוגלות מתפתלות או מוטות. מכיוון שהמשוט לא נועד לחתירה תחרותית או לחתירה ב white water   או בגלים  אין בו פנים קדמיות ואחוריות שיש לעקוב אחר מיקומן, אין בו למעלה ולמטה  והכף כאמור אינה מפותלת  והיא צרה שטוחה וסימטרית.

 המשוט הגרנדלנדי הוא פרי פתוח שנמשך  אלפי שנים  וחייהם של האסקימוסים  היו תלויים בציוד שברשותם  ובכישורם לשרוד בתנאים הקשים של האוקיאנוס הארקטי. עבור האסקימוסים החתירה לא הייתה  תחביב של סוף שבוע  אלא צורך קיומי. הציד או הדייג מקיאק  בלב הים הצפוני   העלתה את הדרישות לביצועי  המשוט . המשוטים הוכיחו את התאמתם לצרכי ההישרדות  .

מקור המשוט הרחב המודרני  בחתירה "בקאנו" בנהרות ואגמים ומשם הועתק לקיאקים ימיים אך בל נשכח שבמקור משוט ימי הוא צר ושטוח .קיים ויכוח בין החותרים מהו המשוט הטוב לים, ואינני נכנס לויכוח אך כמו שהתבטא חותר ותיק "לבצע גלגול או הצלה עם משוט feather    רחב דומה השחלת חוט למחט בעזרת כפפות בוקס שאחת מהן הפוכה,

כשחותרים במשוט זה תנוחת הגוף מיוחדות וקצב החתירה הגבוה , פלג הגוף עליון נוטה מעט קדימה ואינו מתפתל והידיים ממוקמות נמוך. הדרישות מהמשוט הגרינדלנדי הן יעילות ובטיחות ובעיקר  שהחותר לא יתעייף היות וחותר עייף עושה שגיאות ומי שעושה שגיאות לא חוזר חי הביתה.

 

 

 

המשוט מספק כוח דחף ובטיחות ומתוכנן לפצות על הפסדי DRAG, שהוא  כוח ההתנגדות, הנוצר בזמן תנועת הקיאק במים  וכשהרוח נושבת על פני הסיפון העליון.

לכל כלי שיט מהירות מעשית מקסימאלית התלויה באורכו הבא במגע עם פני   המים.  מהירות זו נקראת HULL SPEED- מהירות הקער . בזמן תחרויות או בעת חתירה במורד גל  עם רוח גבית,מתקרבת  מהירות  הקיאק ולעיתים או אף עולה על מהירות זו  ואז מתבצעת רחיפה planning.

החותרים האסקימוסים הסתפקו במהירות של 5-7 קילומטר לשעה והמשוט הגרנלנדי בנוי להתמיד מהירויות נוחות אלה. המשוט המודרני מתוכנן למהירויות גבוהות יותר אך רוב החותרים אינם יכולים להתמיד בהן יותר מכמה דקות.יתרון נוסף של המשוט הגרנלנדי הוא התנגדותו הקטנה לרוח. בשעה שהמשוט הרחב שהכף שלו בנויה כאת חפירה נע מעל ראשו של החותר וגורפת רוח, על מנת להתגבר על התנגדות האוויר מציבים את הכפות בזוית שונה Feather , דבר שיש לו השפעה מזיקה על פרק היד  . המשוט הסימטרי והצר מגלה מעט התנגדות  לרוח. בשעה שחתרו האסקימוסים ברוחות פנים חזקות החליפו את המשוט למשוט קצר יותר וטבלו אותו במים בזוית שונה מהרגיל.

 

 

גביע ישראל בשייט לחברות

גביע ישראל בשייט לחברות

פעילות תחרותית בשייט מתקיימת מדי שנה במועדון לב הים במסגרת ליגה לוותיקים של ספורטאים, מחברות המובילות במשק הישראלי.
קרא עוד גביע ישראל בשייט לחברות
דברו אתנו, ובואו לנסות חוויה מדהימה
שלח
מועדון השייט ת"א 03-5224079 שלוחה 1 | מועדון גלישת רוח ת"א 03-5242139 שלוחה 1 | מועדון קיאקים 03-5285843