מילון מונחים- גלשני רוח

מילון מונחים- גלשני רוח

מילון מונחים

גלישת רוח וגלישת סאפ

גלישת רוח - ענף ספורט ימי המחבר אלמנטים מתחומי הגלישה והשיט.

גלשן רוח – מורכב מלוח שאורכו בין שניים לארבעה מטרים, אליו מחובר התורן. לתורן מחוברים מפרשים הנעים בין 3 מ"ר – 12 מ"ר (בהתאם לתנאי הרוח, למיומנות הגולש ולאופי הגלישה הרצוי).

גוף הגלשן / לוח - חלק הגלשן עליו עומדים ואליו מחוברים התורן והמפרש. עשוי מסגסוגת של פולימרים ומציפוי קרבון אפוקסי.

חרב- לוח פלסטיק באורך של כ – 20 ס"מ,  ממוקם במרכז גוף הגלשן. החרב מאפשרת את תנועת הגלשן קדימה, משפרת את היציבות ומכונה ציר סיבוב.

סנפיר הגלשן- מקובע בירכתי הגלשן, צורתו כשל סנפיר כריש והוא מאפשר גלישה בקו ישר.

קרצן - ממוקם על סיפון הגלשן בקדמת החרב. הקרצן מורכב ממחבר המקבע אותו אל גוף הגלשן, גומייה המאפשרת את תנועת המערך בתצורה כדורית (360) ותפס עליון להרכבת המערך.

רצועות הגלשן - מורכבות רק בחלק מהגלשנים ומיקומן באזור הירכתיים. מאפשרת ברוחות חזקות לקבע את הרגליים ובכך לשפר את האחיזה בגלשן ובמפרש.

תורן הגלשן – מוט גבוה ואנכי המחובר לגוף הגלשן ותומך בחלקו הקדמי של המפרש. התורן עשוי מחומר קשיח כגון פיברגלס, אלומיניום או קרבון, בהתאם לרמת הגמישות הנדרשת.

מנור הגלשן- משמש לאחיזת המפרש ולמתיחתו. ממוקם בגובה החזה ומכוסה גומייה לאחיזה נוחה בידיים.

מפרש הגלשן- יריעה התפורה מבדים מחוזקים המאפשרים עמידה בלחצים גבוהים. המפרש מחובר לתורן ומאפשר את הנעתו באמצעות הרוח. בחלקו המרכזי חלון מחומר שקוף המאפשר הסתכלות נוחה מסביב.

חבל הרמה של הגלשן- חבל אלסטי נמתח המחובר לראש המנור ולקרצן ומשמש להוצאת המערך מהמים.

עוצמת הרוח- נמדדת בקשר. קשר יבשתי 1 מייל ימי בשעה או 1,852 קמ"ש.

מורד הרוח - הכיוון אליו נושבת הרוח.

מעלה הרוח - הכיוון שממנו נושבת הרוח.

כיווני התנועה בגלישת רוח- עלייה אל הרוח או ירידה מהרוח.

גלישה ברוח מלאה- גלישה במורד הרוח כאשר הרוח נושבת בדיוק מהגב.

גלישה במעלה הרוח - גלשן לא יכול לגלוש ישר אל תוך הרוח. הזווית הקרובה ביותר לרוח הניתנת לגלישה הינה 45 מעלות מכל צד של הרוח.  כיוון גלישה זה נקרא קדמית.

גלישה ברוח צד- גלישה ב-90 מעלות לרוח.

גלישה ברוח גבית- גלישה ברוח בין צד למלאה במורד הרוח.

עמידת מוצא בגלישת רוח- התנועה הבסיסית בגלישת רוח. הגולש עומד על הגלשן, כאשר כפות רגליו ממוקמות ברוחב הכתפיים במרחקים שווים משני צידי התורן, על מרכז רוחבו של הגלשן.

סיבוב בגלישת רוח – השלב הבסיסי בלימוד גלישת רוח, המהווה תנאי הכרחי ליציאה לים (למי שרוצה לצאת לים וגם לחזור). ניתן לסובב את הגלשן בשתי צורות:

1. סיבוב בגלישת רוח -  מסתובבים במעלה הרוח כך שחרטום הגלשן עובר את מוצא הרוח.

2. מהפך בגלישת רוח - מסתובבים במורד הרוח כך שהחרטום מתרחק ממוצא הרוח.

ניהוג הגלשן – שליטה בניהוג הגלשן חשובה על מנת לשמור על כיוון נכון, להימנע מתאונות ולאפשר לגולש להגיע אל כל פינות המעגן והמרחב הימי.

מפנה בגלישה- תיאור לכיוון גלישה על פי צד הגלשן הראשון שבו פוגעת הרוח.

מפנה ימני בגלישה- הרוח פוגעת בצידו הימני של הגלשן.

מפנה שמאלי בגלישה- הרוח פוגעת בצידו השמאלי של הגלשן.

לעלות לרוח - להפנות את חרטום הגלשן לכיוון מוצא הרוח.

לרדת מהרוח - להפנות את חרטום הגלשן ממוצא הרוח.

כוח העילוי - הכוח המניע את הגלשן קדימה.

מרכז הכוח בגלשן- כאשר כל הכוחות פועלים על המפרש, כוח הכובד ממוקם בערך בגובה הראש ובמרחק שליש רוחב מהתורן.

חוקי דרך בים- חוקים למניעת תאונות בים הקובעים למי יש זכות דרך.

  1. מפנה ימני מפנה את הדרך למפנה שמאלי.
  2. הגולש מעל הרוח (הקרוב יותר לצד שממנו באה הרוח) מפנה את הדרך לזה שמתחת לרוח.

גלישת סאפ / SUP (Stand Up Pedal) – גלישת חתירה בעמידה עם משוט בעל להב אחת. גלישת סאפ מתאפשרת בים שקט או גלי.

סטנד אפ פאדל בורד/ גלשן עמידה / גלשן חתירה -  גלשן יציב, ארוך ורחב שאינו מצריך ניסיון או מיומנות מיוחדת ולכן מתאים במיוחד גם לילדים ולמי שמתחיל את דרכו בתחום ספורט המים (אבל לא רק!)

גביע ישראל בשייט לחברות

גביע ישראל בשייט לחברות

פעילות תחרותית בשייט מתקיימת מדי שנה במועדון לב הים במסגרת ליגה לוותיקים של ספורטאים, מחברות המובילות במשק הישראלי.
קרא עוד גביע ישראל בשייט לחברות
דברו אתנו, ובואו לנסות חוויה מדהימה
שלח
מועדון השייט ת"א 03-5224079 שלוחה 1 | מועדון גלישת רוח ת"א 03-5242139 שלוחה 1 | מועדון קיאקים 03-5285843