פגיעות ופציעות בקיאק

פגיעות ופציעות בקיאק

פגיעות ופציעות

דוב רשף

 

החתירה בקיאקים הנה  ספורט מהנה המתאים לגילאים  ולדרגות ידע שונות. הספורט הוא נעים  ובטוח בתנאי שהחותר והחותרת מכירים את מגבלותיהם ומגבלות הציוד שבשימושם בהכנה נאותה.בעזרת כל אלה ו בשכל ישר ניתן למנוע פגיעות רבות.

סוגי הפגיעות המקובלות:

  • כתף:                      : הכוח המופעל על השרירים הנדרש להניע את המשוט במים יכול
                                   לגרום לפריקת כתף וכן לקריעת גידים או שרירים.

  • פרק היד והמרפק      :  התנועה  החוזרת על עצמה עם המשוט עלולה לגרום במשך הזמן
                                    לנזקים
    לפרק היד או המרפק

  • גב                         :  הפגיעה האופיינית לגב היא פריצת דיסקוס

  • פגיעות מכאניות:       :  חותר הנופל למים עלול להיפגע מכלי שיט אחר או מעצם כבד.

  • עומס חום                :  החתירה מתבצעת בחוץ כאשר הצל מועט והחשיפה לחום מרובה

  • פגיעת קרני שמש   :  חשיפה מרובה לקני השמש גורמת לכוויות ולהתייבשות. קרני  
                                 השמש מפני המים מגביר את הקרינה האולטרא סגולית המזיקה.

הגורמים לפגיעות

  • חוסר ניסיון  :             חותרים מתחילים וחסרי ניסיון, נוטים להיפגע  מכיוון שאינם מכירים
                                 טכניקות שונות  של חתירה.
     כן  עלולים להתהפך.

  • חוסר ידע בטכניקה :  תנוחה או תנועה לא נכונים יכולים להטיל על הפרקים עומס מיותר
                                ולנזק לפרקים ורצועות.

  • מסלול                    בחירת מסלול חתירה שאינו מתאים לכישורי החותר או
                                לציוד שברשותו.

  • אי  שימוש בציוד הגנה ובטיחותי:   לבישת  חגורת הצלה תקנית  היא חובה . בארצות
                                                 הברית .
     חבישת קסדה בקרבת  זרם מים נעים ומפלי
                                                 מים   

  •  הגזמה באמונים                        אימונים מרובים ולא מתאימים עלולים לגרום לפגיעות
                                                  בעקר
     במפרקים.

   מניע הפגיעות

  • יש לשמור על כושר גופני בעזרת תרגול מתמיד. יש לעשות תרגילי חימום ומתיחות לפני  השיט וכן תרגילי הרפיה בגמר השיט. יש לזכור לשלב נשימה נכונה בזמן הפעילות ומתרגול.

  • על מנת לטפח את הכושר הגופני יש לתרגל את חלק הגוף העליון והידיים

  • סוג הפעילות האירובי המומלץ הוא שחיה ריצה ורכיבה על אופנים

  • יש להכיר את סוגי החתירה הנכונה והטכניקה המתאימה כמו חתירה אחורה תמיכות וכו

  • יש לשמור על תנוחת גוף נכונה בקיאק

  • יש להגן על העור בעזרת קרם מגן עמיד למים בדרגה של 35 לפחות

  • יש להרבות לשתות מים

  • יש לקחת ויטמינים על מנת להעלות את יכולת גוף להתנגד

סוגי פגיעות גוף פגיעות םרקים וכתף

פגיעות פרקים –כף יד ומרפק , פריקת כתף ופריצת דיס, הן מסוג הפגיעות היותר קשות ולעיתים עם נזק משתייר שנתן עם ידע מוקדם למנוע אותן  או להפחית מנזקן.

פרק היד

כאשר  חותרים בקיאק ימי גוף החותר משמש  כמנוע שמניע את המערכת ,לכן אין להסתפק רק בחתירה יעילה , יש  לשים לב לסימני הפגיעות.

ביד שהיא החלק המקשר בין המשוט המניע לגוף החותר- המנוע.  המשוט אינו רק מניע את הקיאק אלא גם משמש להיגוי ותמרון  ועל מנת לבצע תנועות מורכבות אלה ואחרות, על  היד ופרקי היד לבצע תנועות מורכבות ביותר.

פגיעות במרפק ובפרק כף היד השכיחות ביותר בין החותרים ולכל לכאב קל יש פוטנציאל להתפתח למצב כרוני של פגיעות בפרקי היד שאותן  גם חוויתי על בשרי.

  Tenosinovitis

פגיעה בכף היד

 

Nerves, ligament

פגיעה זו נפוצה ויש לטפל בה ובמהירות.

הפגיעה היא דלקת בפרק כף היד והיא ממוקמת  מאחורי הבוהן במקום ענידת השעון. סימניה הם כאב  ונפיחות והיא נגרמת כתוצאה מחיכוך בין גידים  שבכף היד המקשרים בין שרירים ועצמות ובין העצב החוצים זה את זה . במצב רגיל הגידים והעצב  אינם קרובים ואין בינם מגע אך מאמץ, כפוף הפרק  בנוסף  לתנועות מהירות החוזרות על עצמן, הם מתקרבים ונוצר בינם מגע והחיכוך  הגורם להתחממות להתייבשות נוזל הסיכה שבפרק ולדלקת במקום המגע.

 דלקת בפרק הייתה נפוצה בקרב עובדים בסרט נע בבתי חרושת והיא נעלמה  ממקומות העבודה עם הכנסת רובוטים לקוי הייצור.  הסיבה  להופעת דלקת בפרק היד  אצל  חותרים היא: אחיזה  המשוט בחזקה שנגרמת מחוסר  יציבות, רוחות חזקות  , עצבנות וחסר ביטחון וכן מחתירה אגרסיבית.

המניעה               על ידי  הוא אחיזה נכונה של המשוט .

הרפואה              כמו בהרבה דלקות בפרקים  מנוחה ארוכה פיזיוטרפיה מתאימה  וקרינת אולטרא
                         סאונד ואם צריך זריקות במרשם רופא. 
                        
 על טבילת הפרק הפגוע במי קרח.  

TENIS ELBOW-

מרפק טניסאים

http://www.eorthopod.com/public/patient_education/6472/lateral_epicondylitis_tennis_elbow.html

 למרות שמה, הפגיעה במרפק נפוצה יותר בין בנאים שחקני גולף ונגנים בכינור.  והיא  מתבטאת בקרע או בדלקת  במיתר המחבר שריר לעצם והנגרמת ממאמץ יתר. כשהמרפק נפגע, קל לזהות את הפגיעה היות וכל תנועה במרפק החל  מלחיצת יד .  ועד חתירה מכאיבה.

הבשורה הטובה לנפגעים היא שהפגיעה מגיבה לטיפול כמו זריקות קורטיזון ופיזיותרפיה, והבשורה הרעה היא שההחלמה מלאה נמשכת בין חודשיים לשנה..

לסיכום

המלצות: למניעת פגיעות בפרק היד ובמרפק: הן לעשות תנועות חימום לפני חתירה ארוכה וכן  אם הפרקים כואבים יש לנוח ובאם הכאב לא עובר תוך זמן סביר יש ללכת לרופא היות והכאב לא יעלם מעצמו.

פריקת כתף

פגיעות בכתף  נחשבות לחמורות והחמורה מבניהן היא פריקת הכתף  שמתבטאת ביציאת פרק הכתף ממקומו והמלווה בכאבים חזקים. על מנת להשיב את הפרק  למקומו נדרשת  לעיתים התערבות כירורגית היות והפריקה מלווה בקריעת מיתרים ורצועות  חיבור בכתף. גם לאחר ההחלמה הכתף נשארת רגישה.

פגיעות נוספות  לכתף יכולות להיגרם גם ממאמצים  מוגזמים ומחבלות . 

מפרק הכתף הוא בעל דרגות חופש רבות במרחב. המפרק  בנוי  "מכתש ועלי" ודומה  במבנהו למפרק המותן.

היות ושקע המכתש שבמפרק המותן עמוק יותר בהשוואה לשקע  שבמפרק הכתף, מפרק המותן  הוא בעל דרגות חופש מופחתות  אך אינו רגיש לפריקה כמו מפרק הכתף. חשוב  לציין שמפרק המותן תו   כנן על ידי "הקדוש ברוך הוא"  לשאת משקל עד פי שלש ממשקל הגוף. ומפרק הכתף תוכנן במקור  לטיפוס על עצים.

מבנהו  השטוח  של מפרק הכתף מאפשר לו  לבצע את מגוון תנועות גדול במרחב אך עושה אותו רגיש במיוחד לכוחות הפועלים בכוונים מסוימים ולתנועית לא נכונות. מבלי להיכנס    לאנטומיה של המפרק, החלק הכדורי- "העלי"  שנמצא בקצה עצם היד נתון  בשקע  שבעצם הכתף-"המכתש"  ומוחזק במקומו על ידי  רצועות וגידים. העלי הכדורי  יישאר בשקע כל  עוד הכוחות פועלים  הם בתחום המכתש . באם מופעל כוח  כשהמרפק והזרוע (חלק היד הקדמי) ממוקמים מעל גובה הכתף  קיים סיכוי שתתבצע פריקה, ז"א  המפרק ייצא ממקומו  ויקרעו גידים.

על מנת למנוע פגיעות בכתף יש להבין מה הם הגורמים להן. חייבים להתאמן בהנחיית מדריך  בבצוע התנועות הנכונות-  התנועות הנכונות ימנע פגיעות.

בתמונות הנלוות מתוארות התנועות העלולות לגרום לפריקת פרק הכתף

.                                             
 

ב   תמיכה גבוהה  A   ניתן לראות שזרוע החותר ישרה מעל  המרפק והמרפק ממוקם מעל הכתף. כאשר  הזרוע נמצאת מעל המרפק,והמרפק מעל הראש הכוחות  המתפתחים הם כוחות לחיצה  המכוונים אל תוך הפרק  על מנת שלא תתפתח פריקה

על המרפק  לפנות  למטה ולהימצא מתחת לכתף. על מרפקים מתחת לקו הכתף. כאשר  המרפק  מכופף והוא  נמצא מתחת לגבה הכתף  קשה  לפרוק את הפרק - לשלוף את העלי מהמכתש.

        

                

  בתמיכה נמוכה, תמונה B , אמנם המרפק נמצא מתחת לפרק הכתף, אך  כשלוחצים  על המים עם המשוט כדי לבלום את התהפכות, הקיאק נע הצידה והמרפק מתיישר,  יש לקרב את המרפק לגוף, אך באם לא הספיק החותר  לקרב את המרפק לגוף ולמקמו מתחת לקו הכתף, עדיף  כבר להתהפך ולא לנסות לבלום את ההתהפכות.

בתמונה    Cהמרפק והזרוע הנמצאים מאחורי הכתף ושוברים את המבנה המרובע  והיציב של חזה ידיים ומשוט.

 בנוסף   בעת  ביצוע גלגול כשהחותר הפוך במים ומנסה להיעזר בדחיפת הקרקע במשוט, אמנם  בתחילת התנועה קיים כפוף במרפק אך כשהחותר מתחיל להתגלגל הקיאק נע הצידה היד מתיישרת  
 והתוצאה פריקת הכתף.

                                       לסכום:

1-  בבצוע תמיכות כאשר הזרוע ממוקמת מעל המרפק, המרפק חייב להימצא מתחת לפרק הכתף.

2-   חתירה בהתאם לעקרונות החתירה הנכונה , יש להתכופף קדימה ולשמור את הזרוע והמרפק לפני
      הגוף . כאשר המשוט נמצא מאחורי הגוף ובמקביל לקיאק לדוגמא  בזמן  בצע סבוב או תמיכה יש
      להפנות  את חלק הגוף העליון לאחור כך שהזרוע והמרפק יישארו לפני הגוף.

3- לאחר פריקת הכתף והחלמה ,הכתף נשארת רגישה .

4- כדי למנוע פריקות כתף ופציעות יש להתאמן על מנת   לרכוש כושר גופני ובעקר לחתור נכון.

 

 

 

         

 

גביע ישראל בשייט לחברות

גביע ישראל בשייט לחברות

פעילות תחרותית בשייט מתקיימת מדי שנה במועדון לב הים במסגרת ליגה לוותיקים של ספורטאים, מחברות המובילות במשק הישראלי.
קרא עוד גביע ישראל בשייט לחברות
דברו אתנו, ובואו לנסות חוויה מדהימה
שלח
מועדון השייט ת"א 03-5224079 שלוחה 1 | מועדון גלישת רוח ת"א 03-5242139 שלוחה 1 | מועדון קיאקים 03-5285843