הבלוג

סדר הפעולות הנכון ביציאה וחזרה בשייט קטמרן

סדר הפעולות הנכון ביציאה וחזרה בשייט קטמרן

מאת: מערכת לב הים

חבר מועדון יקר,
כדי להקל לכם את היציאה והחזרה בשייט הקטמרן, מוגש לכם סדר הפעולות הנכון שעליכם לעשות. במידה ותעשו את הכתוב כאן,
היציאה והחזרה מהשייט תהיה לכם חלקה נעימה ומהנה.

יציאה לשייט

  1. עבורו דרך מנהל המועדון. בדקו איזה סירה אתם מקבלים, וקבלו תדריך על כיווני היציאה, תנאי הים והשייט היום.
  2. רדו לחוף. קבעו בניכם תפקידים: מי הגאי ומי איש צוות. קחו לעצמכם זמן – הסתכלו על הים, הגלים, כיוון הרוח היציאה.
    תכננו בשיחה את תהליך היציאה הנכון.
  3. גשו לסירה ובדקו אותה. האם הפקקים סגורים?. בדקו הגאים, מפרשים, מיתרים, ותנועה של הטרוולר.
  4. הורידו את הסירה בעזרת העגלה למים. הוליכו את הסירה לצד הנכון של כיוון היציאה לשייט.
  5. איש הצוות אוחז בחרטום הסירה מול הגלים,. הגאי עולה על הסירה ואלו הם סדר הפעולות שעליו לנקוט:
    1. מחבר את וו הראשי לחור הנכון של המפרש לפי עוצמת הרוח .
      1. בחור הקרוב ביותר לשפה האחורית של המפרש – אל תחבר לחור זה בכלל !
      2. לחור השני משמאל לשפה אחורית – חבר כאשר יש רוח קלה וגלים
      3. לחור השלישי מהשפה האחורית – חבר כאשר יש רוחות בינוניות (8-10 קשרים)
      4. לחור הימני – חבר רק כאשר יש רוחות חזקות
    2. שחרר הגאים (שהגאים יצופו) . אל תנעל את ההגאים.
    3. מתח את החלוץ לכיוון ההפלגה הרצוי.
  6. איש צוות מוריד את הסירה הממוקמת מול הרוח, לכיוון ההפלגה הרצוי, ועולה על הסירה. בזמן הזה ההגאי מותח קלות את הראשי.
    חשוב להבין – ההגאים במצב מינימאלי של השפעה, בגלל שאין לסירה עדיין מהירות, וההגאים צפים, ובגלל זה ההיגוי המרכזי הוא במפרשים.
  7. הפלג כהה ומהר (אין לחדד ולעלות לכיוון הרוח). במידה וצריך ובמרחק של לפחות 20 מ'- עשה סיבוב.
  8. במידה ונתקעתם מול הרוח, להלן סדר הפעולות:
    1. הגאי ואיש צוות עוברים מיד לשבת באותו צד של המפנה העתידי (לכיוון אליו אתם רוצים להפליג)
    2. איש הצוות לוקח את הפינה של החלוץ (היכן שהמיתר מתחבר לחלוץ) ומוציא אותו כמה שיותר קדימה והחוצה. בצד בו הוא יושב.
    3. הגאי דוחף הגה ומפרש (טרוולר וראשי משוחררים) ברגע שהסירה הגיע לקדמית כהה, מותחים את החלוץ לצורה הנכונה, מותחים טרוולר וראשי, כך שהסירה מתחילה להתקדם.
    4. ישר הגאים וברגע שהסירה מתקדמת משוך הגאים.
    5. יצאת מחוץ לשובר, התרחקת לפחות 100 מ' מהסלעים, שחרר חלוץ וראשי ודחוף הגאים כדי להעמיד את הסירה מול הרוח.
      כשהסירה עומדת (לא זזה) הורד הגאים ונעל אותם.
    6. ברוח חזקה יש להוריד את ההגה הקרוב אליך (מעל הרוח), עשה סיבוב והורד את ההגה השני. (שהופך להיות גם מעל הרוח)
      ברוח חזקה – אל תוריד הגה מתחת לרוח – כי אז תתהפך!!
    7. אתם בים הפתוח שוטו ותיהנו, אך חשוב להדגיש:
      חובה לתרגל בכל שייט לפחות 15 דקות – סיבובים, מהפכים, יציאה מול הרוח

כניסה חזרה לתעלת השייט

  1. כ-100 מ' לפני שובר הגלים, שחרר הגאים (פעולה זו נעשית ע"י איש הצוות ולא ע"י ההגאי) ההגאי אוחז בהגה ומסתכל קדימה.
  2. כשהסירה מגיע לפתח השובר, שחרר מפרשים ושים לב אם ההגאים צפים.
  3. כשמגיעים לקו שבירת הגלים, הסירה חייבת להיות בניצב לגל (אם הסירה תהיה אופקית לגל היא תתהפך ותינזק)
  4. אם אין גלים עלה אל מול הרוח, לפני הגעה לחוף, כדי למנוע נזק מקרקעית הסירה
  5. אם יש גלים – עשה החפה עד החוף
  6. שחרר וו של המפרש הראשי, עלה את הסירה על עגלה והעמד אותה מול הרוח.
  7. דווח לנציג המועדון על כל תקלה שהייתה בסירה (אם הייתה כזו)
  8. עלה למועדון לקפה/בירה והזמן סירה לפעם הבאה